دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

# نقد و بررسی فیلم راپسودی بوهمی - حماسه کولی 2018 (Bohemian Rhapsody)





راپسودی بوهمی انگلیسی: Bohemian Rhapsody) (یا حماسه کولی یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای به کارگردانی برایان سینگر و دکستر فلچر و نویسندگی آنتونی مک‌کارتن است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شدرامی ملک در این فیلم در نقش رهبر گروه کوئین، یعنی فردی مرکوری ظاهر شده‌است. فیلم حوادثی را در طی سال‌های ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ که برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر می‌کشد. به غیر از ملک، مایک مایرز، جوزف مازلو، بن هاردی، جوزف مازلو، تام هولندر و گیلیام لی نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اندبرایان می و راجر تیلور که دو نفر از اعضای گروه کوئین بودند، در ساخت فیلم و به خصوص سکانس‌های مربوط به اجرای کنسرت با سازندگان فیلم؛ همکاری کردند.[ویکی پدیا[

 

این فیلم برای متولدین دهه 50 و 60 به نوعی مرورخاطراتی بود که آغشته به غبار جنگ وتغییر بود و برای نسلهای قبل خاطراتی که با آن جوانیشان را از پستوی روزگار بیرون بیاورند و خاک از سر روی آلبومشان بتکانند.اما برای خود من تداعی لحظاتی بود که جوانترهای فامیل از ماجرایی که به سر خواننده محبوبشان آمده بود با غم و استرس درگوش هم پچ پچ میکردند و همسنهای شبیه من را داخل بحثشان راه نمیدادند.بحثی که آنروزها با تاخیر 3-4 ساله به تازگی وارد ایران شده بود و تابوی سنگینی را بر دوش میکشید.

من اما تشنه یافتن حقیقت بودم و اینکه آن نسل ها چگونه قهرمان موسیقی خود را به یکباره در جوانی از دست داده بودند و حالا از بیان حقیقتی که کمابیش از آن مطلع بودند حراس داشتند مرا کاملا سردرگم میکرد.از شایعاتی که او اولین ایرانی بوده که با ایدز مرده تا همجنس گراییش و ...که بیشتر ذهن را درگیر میکرد

نمیدانم چگونه ویا شاید پس از فروکش کردن تب این موضوع و یا بافهمیدن گوشه تاریکی از انچه اتفاق افتاده بود من هم این ماجرا را به صندوقچه خاطراتم سپردم و دیگر ماجرا را رها کردم.

اما کویین خاطره ای نبود که به یکباره از یاد برود.  با هر تلنگر قبل از بازی مهیجی و شنیدن ضرب آهنگ ترانه we will rock you یا آهنگ we are the champions ناخوداگاه خاطرات آن روزها در ذهن  تداعی میشد.


در سال 1383 که مشغول خدمت سربازی در تهران بودم دوست مرحوم فرزاد فلاح آلبومی به نام بهترینهای کویین رو از خیابان لاله زار تهیه کرد که باز نقطه عطفی شد بر خاطرات گذشته .از اینجا برای خانواده آن بزرگمرد که مرا با دنیای شگفت انگیز  سینما هرچه بیشتر آشنا کرد صبر و شکیبایی آرزومندم

 

و اما چرا باید این فیلم را ببینیم:

این فیلم روایتی صریح از یک اتفاق است.پیدایش کویین و فراز و فرودش نقش فردی مرکوری در این بند موسیقی است.شاید برای زنده شدن خاطرات آن قسمت از زندگی اشخاصی که با ان آهنگها خاطره داشتند دلیل بسیار موجهی باشد. اما شاید ارزش ساختاری و روایت داستانگونه از آن بخش انکار ناپذیر و غیر قابل چشم پوشی جریان سیال موسیقی دهه 70-90 هم نقش قابل توجی برای جذب مخاطب فیلم داشته باشد.پس فیلم را تنها به عنوان  یک بیوگرافی نباید دید.سلایق عمومی و رشد فرهنگ شنیداری این موسیقی که به صورت کاملا لطیفی در فیلم بیان میشود هم از نکات جالب این فیلم است.

بازی زیبا و چشم نواز رامی مالک در نقش فردی مرکوری چنان شما را با خود همراه خواهد کرد که گویی با خود فردی مرکوری در حال تماشای مستند قسمتی از زندگیش هستی  و این بازی بدون بزرگ نمایی شاید جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد.

فیلم با روایت ساده و جذابش تماشاگر را با خود همراه میکند و در کل حوصله سر بر نیست.اما اگر از یک فیلم انتظار پیام خاصی دارید تماشای این فیلم شاید برایتان زیاد جذاب نباشد.هر چند در بیان روابط اعضای این بند موسیقی با یکدیگر و همچنین بیان روابط فردی مرکوری در زندگی شخصیش کاملا محتاط عملکرده و شاید دلیل ان در قید حیاط بودن شخصیتهای اصلی فیلم میباشد اما باز هم میتوان پیامهای احساسی و اجتماعی خاصی را از فیلم دریافت.

 

نکات قابل تامل فیلم:

چهره پردازی زیبای فیلم در انتقال حال و هوای فیلم بسیار موثر است.اما نوع تدوین به گونه ای است که گوی قسمتی از این روایت به اجبار حذف شده و برای درک ان تامل بیشتری لازم است.

ساختار اجرای کنسرتها به نوعی طراحی و ساخت شده که دیگر به عنوان یک اجرای صحنه ای با آن ارتباط برقرار نمی کنید و انگار خودتان جزئی از ان اجرا هستید و در حال نظاره کردن گروه موسیقی خودتان هستید و یا خودتان یکی از اعضای گروهید.

تغییر تمایلات جنسی فردی به شکل کاملا متضادی به تصویر کشیده شده، نحوه ارایش و پوشش فردی توسط مری وبعد ازدواجش با او بیننده را گیج میکند.

تنشهای مابین اعضای گروه هم مصنوعی از کار درامده و جالب اینکه تا مرز درگیری فیزیکی هم جلو میروند اما سریع آشتی میکنند

 

 

در کل فیلم جذاب وبا ارزشی را به تماشا خواهید نشست و امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید

 

لینک دانلود فیلم :

https://salamdl.info/bohemian-rhapsody-2018/

 

با تشکر  

کیوان حق شناس

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محمود دوشنبه 15 بهمن 1397 ساعت 10:00

سلام نقد زیبایی بود مثل همیشه. فیلم جذابی بود بازی زیبای رامی و مستند گونه بودن فیلم

ممنون از حسن نظر جنابعالی

نادر جمعه 12 بهمن 1397 ساعت 15:41

من هیچ شناختی از این گروه نداشتم و فقط آهنگهاش رو جسته و گریخته اینور اونور شنیده بودم برای مت دیدن فیلم لذت بخش بود و بنظرم ارزش موسیقایی فیلم بالا بود . اینقدر بالا که گوش کاملا شرقی منو علاقه مند به موسیقی راک کنه

ممنون مهندس محسنی شما هم نکته بین هستین و هم با دقت فیلم رو تماشا میکنین

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.