دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

# نقد و بررسی فیلم همه میدانند - 2018 (Everybody Knows)

 


همه می‌دانند:   اسپانیایی Todos Lo Saben؛ انگلیسی Everybody Knows، فیلمی در ژانر تریلر روان‌شناختی به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. این فیلم که هشتمین فیلم بلند فرهادی است به زبان اسپانیایی ساخته شده و بازیگرانی همچون خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز و ریکاردو دارین در آن ایفای نقش می‌کنند.

همه می‌دانند نخستین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸ اکران شد و به عنوان فیلم افتتاحیه نیز به نمایش درآمد. همه می‌دانند دومین فیلم اسپانیایی زبانی بود که در تاریخ جشنواره بین‌المللی فیلم کن به عنوان فیلم افتتاحیه انتخاب شداین فیلم، یک روز بعد از افتتاحیه جشنواره فیلم کن در سینماهای فرانسه اکران شد. همه می‌دانند را دو کمپانی «ممنتو» و «مورنا» تهیه کرده‌اند. این فیلم سومین همکاری میان فرهادی و کمپانی ممنتو پس از فیلم‌های گذشته و فروشنده است]ویکی پدیا[


داستان فیلم:

"لورا" با بازی (پنه‌لوپه کروز) که در آرژانتین و در شهر بوئنوس آیرس زندگی می‌کند به همراه فرزندانش برای شرکت در یک جشن به شهری در نزدیکی مادرید که در آن بزرگ شده است برمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار از اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی لورا و خانواده‌اش تأثیر می‌گذارد]ویکی پدیا[


چرا باید این فیلم را دید؟

اگر برایتان نام های بزرگی همچون فرهادی، باردم، پنلوپه کروز کافی نیست پس میتوانیم شما را دعوت کنیم  به سراغ داستان زیبایی بروید که توسط این سه بزرگ سینمایی برای ما تعریف میشود. فیلمنامه دارای شخصیتهای متعدد و تاثیر گذاری هستند که به حمت فرهادی کاملا پخته و جا افتاده اند هر چند بعضی کاراکتر ها با اینکه نصفه و نیمه باقی می مانند اما با تاکیدی که فرهادی بر حضور انها دارد اینگونه تلقی میشود که گویی تعمدی در کار است که با بارها دیدن این فیلم (اگر حوصله اش را داشته باشین) شاید در یک آن خود را از پس شیشه مات و مبهوت نقششان بیرون خواهند کشید.

قطعا با دیدن این فیلم حوصله تان سر نخواهد رفت و حتی کاملا پیگیر ماجرا خواهید بود( با وجود اینکه اواسط فیلم حوصله سربر است) و بر عکس تمام فیلمهای  این کارگردان با پایان نیمه کاره ای که انگار به اجبار در سکانس اخر گنجانده شده است، فرهادی به نوعی برای خودش سنت شکنی کرده و زحمت حدس زدن و تخیل را ازدوش تماشاگر برداشته است.

در این فیلم دقیقا فرهادی مدینه فاضله اش را به تصویر کشیده است :

- زندگی روستایی و سنتهای که هنوز مانند خون در رگ و پی جامعه مدرن اسپانیا جاری هستند و خود را با حضور مدرنیته از اصلیتش جدا نکرده اند جای تامل دارد.

- روابط خانوادگی حتی زندگی در محیط محدود روستا که اهالی را به یک خانواده بزرگ تبدیل کرده نیز از زیبایی های این فیلم است.

- روستا جایی است که حتی میشود مذهب را به سخره گرفت به روحانی در خانه خدا متلک گفت و به راحتی نظام اموزشی را نقد کرد

- یا اینکه یک بچه خانه زاد فرصت میابد با تلاش از سایه اربابش بیرون بیاید و برای خودش کسی شود. اما با رسیدن به کمال، دین خود را به ان خانواده فراموش نکرده و حرمت شکنی نمیکند.

- روایت عشق پاک و دوست داشتن در این فیلم هم انچنان مشهود است که نیاز به بحث ندارد.

-کمال این فیلم در سکانس عروسی است و فرهادی هرچه داشته رو کرده از زیبایی چشم و گوش نواز عروسی تا استرس و ترس پنهانی که به بیننده تزریق میکند.

-پدر خانواده که یک فئودال ورشکسته است هر چند هنرپیشه خوبی ندارد اما کاراکتر محشری دارد که کاملا قابل لمس است.نکته زیبای این فیلم نامه این است که پیرمرد هر چه را داشته در قمار باخته ولی فرزند نوکر او تقریبا به چیزهایی که او داشته رسیده ولی از او دست و دلباز تر است.

نقاط عطف احساسی فیلم چنان زیباست که بعضا سعی میکنی خودت را جای ان شخصیتها بگذاری و عکس العمل خودت را در چنین شرایطی حدث بزنی. (البته اینکار توصیه نمیشود چون حتما دچار استرس خواهید شد.)

 

نکات قابل تامل فیلم:

انتظارات از نقش آفرینی باردم از آنچه که در فیلم بازی کرده بود خیلی بیشتر بود.حداقل میتوانست پا به پای پنلوپه کروز بیاد. (ایا مشکل گروه کارگردانی بوده که نتوانسته این نقش را بهتر دربیاورد؟زیرا همه از توانایی های باردم مطلع هستیم)

فیلم حال و هوای نسخه ضعیفی از فیلمهای دارن آرنوفسکی یا نسخه شرقی شده فیلمهای یورگوس لانتیموس از کار درآمده. هرچند سعی فرهادی برای تزریق استرس در میان شادی و شعف زندگی در حال جریان کاملا نتیجه داده اما بیشتر به مانند کپی سبکی است که او تازه تجربه اش میکند اما در عین حال سالهاست که اینگونه فیلم میسازد. تضاد فیلمهای قبلی و این فیلم بیشتر بازیگران حرفه ای تراز اول هالیوودی و زبان اصلی فیلم است.

در اکثر لحظات فیلم احساس میکردم در حال تماشای نسخه اروپایی درباره الی هستم و فیلمی که مانند اکثر فیلمهای فرهادی باید نامش قضاوت باشد.

متاسفانه فرهادی در حال تکرار است. تکرار خوشایندی که ناشی از گذر زمان و زندگی با فیلمهای اوست. حال این پرسش باقی است آیا نسلهای آینده یا بینندگان خارجی نیز همین همزادپنداری و حس نوستالژی و یا هم اندیشی حاصل از درک مشترک زندگی در جامعه نوپا و رو به رشد پس از انقلاب که دچار آنارشی، خودناباوری، انفعال و تنش است (که البته ما با او داریم) را با خود خواهد داشته و درک خواهد کرد؟؟؟ و حتی رقبتی برای دیدن این دست داستانها که صرفا مانند آهنگ های پاپ مارکتی نهایتا برای چند دهه دوام میاورند، نشان خواهد داد؟؟؟

بله خوشبختانه فرهادی انتظار ها را از خود بالا برده و در چنین پلکانی از او تنها ارتقا قابل پذیرش است نه فلاش بک به ده سال قبل و این خود توجیه مناسبی برای ساخت این فیلم در خارج از ایران است زیرا با حضور شهاب حسینی و گلشیفته فراهانی و پیمان معادی و ترانه علی دوستی و ... در این فیلم شما داشتید به فیلم "درباره الی 2 " نگاه میکردید. البته جذابیتهای داستانی فیلمنامه که به ان اضافه شده هم، اجازه ساخت در ایران را نمیگرفت و این را هم باید یکی از دلایل ساخت فیلم در اسپانیا دانست.

همان کلوزآپ های زیبا، همان دعواهای خانوادگی ریز و واقعی و دلچسب، همان دلهره ناشی از پیدا نشدن الی، همان امید و آرزو برای پیدا شدن الی، همان سوضن های بیخودی که همه به هم داشتند، دوربینی که هنرپیشه ها را با سرعت در حال دنبال کردن است و از اطاقی به اطاق دیگر میرود، همان انتظار برای رسیدن نامزد الی(صابر ابر) که با همان مذهبی بودنش انگار قرار است مانند موسی معجزه بکند اما هیچ کاری از دستش بر نمیآید و تنها نظاره گر ماجراست. همه اینها را میتوان در این فیلم جا داد و تکرارش را دوباره دید.


کلام آخر:

اما همه اینها را به عنوان امضای فرهادی در فیلمهایش قبول میکنیم. فیلمی خوش ساخت و چشم نواز که حرفهای زیادی با شما داردو قطعا از دیدن آن لذت خواهید برد.

لینک دانلود:

http://dl8.f2m.io/film/Every.body.Kno.ws.2018.720p.b.lu.ry.MkvCage.Film2Movie_WS.mkv

http://dl8.f2m.io/film/Every.body.Kno.ws.2018.480p.b.lu.ry.Film2Movie_WS.mkv

 

با تشکر     

کیوان حق شناس

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.