دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

# نقد و بررسی فیلم رما 2018 ( ROMA)



رُما اسپانیایی (Roma) یک فیلم سیاه‌وسفید در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی آلفونسو کوارون و محصول سال ۲۰۱۸ است. کوارون علاوه بر نویسندگی و کارگردانی؛تهیه‌کننده فیلم،، فیلم‌بردار و یکی از تدوین‌گران فیلم نیز می‌باشد. یالیتزا آپاریسیو، مارینا دتاویر، مارکو گراف و دنیلا دمسا از جمله بازیگران فیلم هستند. کوارون این فیلم را با الهام از دوران کودکی خود ساخته‌است. داستان فیلم در اوایل دهه ۷۰ میلادی و در منطقه ای از مکزیکو سیتی تحت عنوان کلونیا رما که به صورت مختصر رما نامیده می‌شود؛ رخ می‌دهد. رما از محصولات اصلی نت‌فلیکس و توسط همین شرکت ساخته و پخش شده‌است.

رما نخستین بار در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و در تاریخ ۳۰ اوت ۲۰۱۸ به روی پرده رفت و موفق شد جایزه شیر طلایی را کسب کند. از آنجایی که نت‌فلیکس؛ محصولات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد؛ فیلم اکران گسترده نداشت و فقط برای اینکه واجد شرایط برای شرکت در مراسم‌هایی همچون اسکار شود؛ به صورت محدود در مکزیک به روی صحنه رفت. فیلم به صورت رسمی در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ از سوی نت‌فلیکس منتشر شد. رما با تحسین گسترده و جهانی منتقدان همراه بود و در زمینه‌های کارگردانی، فیلم‌نامه، تیم بازیگری، فیلم‌برداری و تدوین ستایش شد. هیئت ملی بازبینی فیلم، رما را جزو ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ دانست. در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب، فیلم در سه رشته بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی نامزد کسب جایزه شد که فقط در کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه ناکام ماند. رما در نود و یکمین دوره جوایز اسکار در ده رشته از جمله، بهترین فیلم، بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار شده است]ویکی پدیا[.

 

چرا باید این فیلم را ببینیم...

وقتی تصویر هواپیمایی در حال عبور را بر انعکاس شستشوی سنگفرش زمخت همچون گذران عمری در تیتراژ ابتدایی فیلم میبینید که  چه با سختی و لطافت و چه با تمیزی و چرکی از جلو چشمانتان رد میشود ( به عبارتی  لحظات خوب و بد همراه هم هستند و استعاره ای از خاطراتی است که در طول عمر بسیار زود میگذرند)، خواه ناخواه، قطعا انتظار کارگردانی خوب و فیلمی کم نظیر در شما بوجود خواهد آمد.

فیلم با زندگی شروع میشود با قناری هایی در قفس که نمادی از انسانهای آروزها هستند شاداب ولی محصور.

کوارون انجا می ایستد و اجازه میدهد تا با آن لحظه اخت شویم و درکش کنیم آن هم در در لوکیشنی که اگر باز سازی شده واقعا کم نظیر است.

حرکت آرام دوربین اجازه میدهد تا با گوشه گوشه این زندگی آشنا شویم جوری که میخواهیم با او و در آنجا زندگی کنیم.

در دورانی که یک پسر بچه به جرم پرتاب بادکنک اعدام میشود، چون اسباب بازی مناسبی ندارد و در گوشه ای دیگر اساب بازی ها در کنار فضلاب، بی صاحب رها میشوند.

جا دادن ماشین (نماد ثروتی کاپیتالیستی) که خانه تحمل و گنجایشش را ندارد تازه به دوران رسیدن اهالی خانه را چه زیبا نمایش میدهد، جوری که با کثافت سگ هم ماشین و هم خانه را به گند میکشد. و همه چه سر مست از این اتوموبیل فورد آمریکایی و آهنگ کلاسیکی که درونش در حال پخش است.

و والدینی که بر عکس فرزندان هیچ چیز راضیشان نمیکند. حتی کارکردن شبانه روزی خدمتکاران هم تاثیری بر افکار آنها ندارد.

آموزش ولگردهای معتاد توسط آمریکایی ها برای سرکوب معترضان و آماده شدن فئودالها برای مبارزه با رعیت ها در این دهه که در فیلم به شکل ظریفی بیان شده بود از نکات قوت فیلم بود.

تیشرت "عشق یعنی..." فرمین که در سکانس تظاهرات و در مقابله با کلیو پوشیده شده بود هم طنز تاریکی بود برای شعار دادن کسی که انسان میکشد و تعهدی نسبت به کلیو نداشت  اما شعار "عشق یعنی" را بر تنش میکند.

زندگی لاابالی مردان مکزیکی فیلم که سرنوشت زنان را تباه میکنند ولی آنها به هر قیمتی شده سرپا ایستادن را فرا میگیرند و به عبارتی فیلم در دغدغه اینست که بیان کند که یک زن همیشه مادر است چه بچه نداشته باشد و چه بچه اش را از دست بدهد همیشه حس مادرانه اش را حفظ خواهد کردو این حس است که او را سر پا نگه میدارد.

 

نکات قابل تامل فیلم ...

در کل "کلیو" نمادی از مکزیک دهه 70 است. مکزیکی که دائما در حال تکاپوست ولی دلش میخواهد شاد باشد و آرزو دارد آسودگی را تجربه کند. اما در کوتاهترین زمان ممکنی که برای آسودن دارد توسط "فرمین" که نمادی از کارتل ها و تراست های مواد مخدر و مافیای مکزیک است (که البته توسط نیروهای بیگانه و همسایه کنترل میشوند) آبستن حوادثی میگردد که انتظارش را ندارد.کلیو با مهربانیش توان مبازه با این موقعیت و کسی که از درون به او ضربه زده را ندارد و به تقدیرش راضی میشود. اماباز همین "فرمین" ضربه کاری را میزند و دختر کلیو (نمادی از مکزیک نوپا) توسط همین فرد به قتل میرسد و تمام امیدها او نقش بر آب میشود. هرچند او دل به افراد باقی مانده در کنارش خوش کرده است. اعم از نسلی جوان و پر انرژی و سرکش که او را درک نمیکنند و گوش شنوای او را ندارند و نسلی مترقی و تکنوکرات که آرزو دارد از او پشتیبانی کند اماآیا این اتفاق برای او خواهد افتاد؟؟؟

کوارون آنقدر روی کارگردانی تمرکز کرده که انرژی برای بازی سازی باقی نمانده و شاید برای همین شخصیتها در عین واقعی بودن شکننده و مصنوعی به نظر میرسند و یا شاید عمدی در کار بوده است و این شک بوجود می آید که تفاوت آشکار بین این فیلم زیبا با نابازیگرانش حتما تعمدی بوده است. برای مثال در سکانس زایمان کردن کلیو، بازی درخور فیلم از کلیو دیده نمیشود. اما انچنان که باید حس ترس و از دست دادن او به بیننده منتقل میگردد.

کارگردانی این دست فیلم ها کار بسیار شاقی است که کوارون از عهده آن به خوبی برآمده است تهیه مکانهای قدیمی، وجود لوکیشنهای متعدد با فضاهای باز و تعداد زیاد بازیگران و نحوه مدیریت آنها خصوصا در صحنه های درگیری و بیمارستان کار کارگردانی را دو چندان سخت میکند. در کل خوش ساخت بودن فیلم و بکر بودن فیلم نامه همگی دست در دست هم داده اند تا امسال یک یا چند جایزه از اسکار های بهترین فیلم نامه، بهترین فیلم خارجی و بهترین کارگردانی را برای کوارون به ارمغان بیاورند هر چند در همین بخش ها رقیب سرسختی همچون یورگوس لانتیموس در انتظار اوست و دیدن دوئل ایندو در مراسم خالی از لطف نخواهد بود.

امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید.

با تشکر

کیوان حق شناس

  

 

لینک دانلود فیلم:

http://dl8.f2m.io/film/Ro.ma.2018.720p.wbdl.Farsi.Dubbed.Film2Movie_WS.mkv

 http://dl8.f2m.io/film/Ro.ma.2018.480p.wbdl.Farsi.Dubbed.Film2Movie_WS.mkv

 

نظرات 1 + ارسال نظر
ramin peyda شنبه 27 بهمن 1397 ساعت 15:42

مثل همیشه عالی

ممنون از حسن نظر جنابعالی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.