دست نوشته های  k1
دست نوشته های  k1

دست نوشته های k1

نقد و بررسی فیلم سوگولی 2018 (The Favourite)


سوگلی   انگلیسیThe Favourite) ) : یک فیلم در سبک تاریخی و کمدی-درام به کارگردانی یورگوس لانتیموس است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به الیویا کلمن، اما استون، مارک گیتیس، ریچل وایس، نیکلاس هولت، و جو آلوین اشاره کرد.

داستان فیلم:

در اوایل قرن هجدهم زمانی که انگلستان با فرانسه در جنگ به سر میبرد ملکه  ضعیف آن تخت سلطنت را اشغال میکند و بهترین دوستش سارا چرچیل به جای او به امور حکومتی رسیدگی میکند. تا اینکه یک خدمتکار جدید به نام ابیگل توجه سارا به خود را جلب میکند و او را زیر پرو بالش قرار میدهد. ابیگل فرصتی پیدا میکند تا به ریشه ی اشرافی خود بازگردد اما  ]ویکی پدیا [

چرا باید این فیلم را دید:

شخصا از نگرش طنز سیاه،مستهجن،منزجرکننده ولی هشدار دهنده و قابل تامل فیلمهای لانتیموس استقبال کرده و لذت میبرم. فیلمهایی که به واقع جای خالیش در سینمای جهان به طور کامل تا قبل از او به چشم میامد. ورژنهای ابتدایی این نوع فیلمها را با تارانتینو تجربه کرده بودیم اما کسی تا به حال جرعت این ساختار شکنی را  در این سطح نداشته بود.

اگر خواهان تماشای فیلمی در این چارچوب هستید و میخواهید رئالیسم و سورئالیسم وفانتزی را در یکجا تماشا کنید حتما این فیلم را ببینید و نه تنها این فیلم بلکه تمام فیلمهای این پسر دیوانه تازه وارد هالیوودی را از دست ندهید. شاید در آینده نزدیک با باز کردن پنجره ای رو به فیلمهای لانتیموس و بحث در خصوص فیلمهایش در خدمتتان خواهم بود.

 

 

نکات قابل تامل فیلم ...

فیلم از ضرباهنگ غیر متعارفی برخوردار است و سرعت تکلم فیلم به حدی بالاست که از تماشای  فیلم جا میمانید و در جاهایی کاملا مسخره به نظر می آید و با عث خنده میشود و گاهی چنان به نظر میرسد که در حال دویدن در پی داستان و عوامل فیلم هستید.

موسیقی متن فیلم هم جزء لاینفک امضای لانتیموس است و واقعا این سئوال پیش میآید که چطور میشود یک نت تکراری ویولون سل به عنوان موسیقی متن با تک ضربی اعصاب خورد کن چنان با متن تصویر یکی شود که اصلا انرا احساس نکنید.

بازی سازی عالی و بازیهای زیباتر در این فیلم زنانه خواهید دید. ملکه (الیویا کلمن) با ایفای نقش حیرت انگیزش حتما یکی از جوایز اسکار را از ان خود خواهد کرد. سکانسی که ابیگیل در راستای توهم به قدرت رسیدن فکر میکند چنان قدرتمند شده که از رفتار لاابالی خد پیش ملکه ابایی ندارد و حتی توانایی کشتن و یا آزار فرزند ملکه (خرگوش) را در خود حس میکند. ملکه در نهایت ضعف به او قدرتنمایی میکند و او را همانند همان خرگوش له میکند نیز از لحظات زیبای فیلم است.

و اما هارلی( نیکلاس هولت) با بازی فوق العاده اش شخصیتی را شکل داده که کم نظیر است اما در مقایسه با (ماهرشالا علی در نقش دان شرلی) در فیلم کتاب سبز شانس کمی برای اخذ نقش مکمل مرد خواهد داشت.

دقیق شدن در بازی ریچل وایس برای نقش مکمل خالی از لطف نیست کسی که به نوعی به سوگولی فیلم های لانتیموس هم بدل خواهد شده، مخصوصا در صحنه بازگشت از اطاق خواب ملکه هنگامی که میبیند چیزی برای باختن ندارد و این حس را به بیننده انتقال میدهد.

کلام آخر...

فیلم زندگی اشرافی را از درون بررسی کرده و به چالش میکشد. زندگی روزمره و خسته کننده که تحت سلطه روانپریشانی است که تحمل شنیدن صدای مخالف سلیقه خود را ندارند.و تمام وقت افراد زیر دست برای جدال با سایر اطرافیان و قرار گرفتن در سطحی بالاتر صرف میشد.از آن گذشته تفریحاتی غیر معمول و سادیستی که در نوع خود بی نظیر است و در راستای ارضای حس جاه طلبی و نمایش قدرت برگذار میگردد. همه اینها حس انزجار و نفرت را در کنار تفکر و تامل برای شما به ارمغان میآورد.

شما انگار در حال ورق زدن آلبوم عکسی با جزئیات کامل از زندگی آن قرن هستید ، آلبومی که بدی ها را به شما نشان میدهد و به نوعب آینه عبرت است. و به شما خاطر نشان میسازد که چه بودید و از کجا آمدید وشاید زندگی امروز خود را مدیون اشباهات گذشته بودید. چیزی که تنها در فیلمهای لانتیموس قابل مشاهده است.  

امیدوارم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

با تشکر

کیوان حق شناس

 

لینک دانلود فیلم:

http://dl8.f2m.io/film/Th.e.Fav.ourite.2018.720p.wb-dl.MkvCage.Film2Movie_WS.mkv

http://dl8.f2m.io/film/Th.e.Fav.ourite.2018.480p.wb-dl.Film2Movie_WS.mkv

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی اشراف زاده جمعه 3 اسفند 1397 ساعت 09:32

نقد بسیار جالبی بود ...بنظر بنده همانطور که اشاره شد در زیر قالب طنز و به ظاهر مستهجن فیلم میتوان مفاهیم گسترده ای را جستجو کرد مثلا در قسمت پایانی فیلم وقتی ابیگل داشت پاهای ملکه را در حالت ایستاده ماساژ میداد صحنه کمی طولانی میشه که بنظر من میخواد تماشاگر رو آزاد بزاره تا در مورد کل جریان فیلم تعمقی داشته باشه. من که برداشتم تو اون لحظه این بود که در نهایت با وجود پیروزی ابیگل در واقع برنده اصلی سارا بود و ابیگل در نهایت خودش رو تو دام اسارت ملکه می بینه....

دقیقا همینطوره و واین نشانگر این موضوع هستش که خیلی ها ظرفیت پذیرش قدرت رو ندارن و همه چیز رو تباه میکنن

ramin peyda پنج‌شنبه 2 اسفند 1397 ساعت 12:33

استاد عزیز عالی بود

شما خودتون در این زمینه صاحب نظر هستین مهندس پیدا ی عزیز

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.